Net als vorig jaar is de kadernota niet volledig behandeld in de raad.
Alleen over het technisch noodzakelijke deel van kadernota is een besluit genomen zodat er een
“beleidsarme” programmabegroting kon worden opgesteld. De politieke discussie vond niet plaats, er
zijn geen keuzes gemaakt over nieuw beleid en bezuinigingsmaatregelen.
De programmabegroting 2016-2019 is opgesteld. Het is een beleidsarme begroting. In de cijfers zijn
de technische uitgangspunten en de autonome ontwikkelen verwerkt. Ook de circulaires over de
verdeling van het gemeentefonds zijn verwerkt. De beleidsarme begroting sluit met een tekort.
In deze aanvulling op de programmabegroting 2016-2019 wordt aangegeven hoe tot een meerjarig
sluitende begroting te komen. Elementen uit de kadernota die normaal gesproken voor het
zomerreces worden besproken zijn onderdeel van deze aanvulling. Dit zijn ruimtevragende
maatregelen en bezuinigingsmaatregelen. In hoofdstuk 3 vindt u de uitkomsten. Daarnaast laat
hoofdstuk 2 het geactualiseerde beeld over de Strategische Visie 2020 zien. In hoofdstuk 4 wordt
ingegaan op de weerstandsratio. Zichtbaar wordt in hoeverre wij in staat zijn om financiële risico’s op
te kunnen vangen.
In deze paragraaf worden de uitkomsten van de aanvulling op de programmabegroting 2016-2019
samengevat.
Nieuwe bezuinigingen zijn noodzakelijk voor een sluitende begroting
Zoals de beleidsarme begroting al liet zien zijn nieuwe bezuinigingen nodig om tot een meerjarig
sluitende begroting te komen. Oorzaak zijn de herverdeling van middelen uit het gemeentefonds. Den
Helder is een zogenaamde nadeelgemeente. We krijgen structureel minder geld dan voorheen. In
2015 en 2016 ontvangen we hiervoor nog compensatie maar vanaf 2017 moeten we het gat volledig
zelf dichten. Dit is gelukt door een verantwoord pakket van bezuinigingsmaatregelen samen te stellen.
Grote taakstelling op de nieuwe taken in sociaal domein (3 D’s)
De inkomsten vanuit het Rijk voor de uitvoering van de nieuwe taken (3D’s) in het sociaal domein
lopen vanaf 2015 naar 2016 terug van €46 miljoen naar €40 miljoen. De terugloop is een gevolg van
de kortingen van het Rijk gecombineerd met de invoering van nieuwe verdeelmodellen. Net als bij het
gemeentefonds zijn wij ook hier nadeelgemeente. Wij hebben als kader gesteld dat de nieuwe taken
binnen deze rijksmiddelen uitgevoerd moeten worden. Veel hangt af van de werkelijke kosten die we
gaan maken in 2015. Het zicht hierop groeit maar is nog onvoldoende om hier harde uitspraken over
te kunnen doen.
Omdat het risico groot is vormen wij een financiële buffer.
Weerstandsvermogen ligt op het door de raad gewenste niveau
De weerstandsratio is met 1,27 voldoende. De ratio voldoet aan het door de raad gestelde minimum
van 1,25.
- Een sluitende begroting 2016-2019